This was written by tere. Posted on Tuesday, April 5, 2011, at 12:29 am. Filed under polis. Bookmark the permalink. Follow comments here with the RSS feed. Post a comment or leave a trackback.
2 Comments
Peetu wrote:
Sun puheenvuorojen kuuntelu nosti mun kiinnostuksen Filosofiaa kohtaan paljonpaljonpaljon korkeammalle. Myöskin koko Ajan Henki dokumenttielokuva on saanut minut päättämään monia kysymyksia tulevaisuudestani.
Vaikka Ajan hengessä oli paljon hyviä sitaatteja, puhujia ja pointteja, päällimmäisenä jäi mieleen Teren puheenvuorot. Suurin osa dokumenttielokuvan elementeistä oli enemmän tai vähemmän tuttuja, jo aiemmin pohdinnan kohteena olleita, mutta tuo syntytiedon osio oli jotain aivan uutta. – erittäin mielenkiintoinen näkökulma tähän globaalien ongelmien vyyhteen.
Alkuperäiskansojen viisaudet ovat kiehtoneet jo pitkään. En ole niihin kuitenkaan sen kummemmin tutustunut, ja tutkimusmatka tulisikin aloittaa ensimmäisenä oman kansalliseepoksemme tarkemmasta lukemisesta, tällaisen inspiroivan näkökulman kautta. Olen ollut aina kiinnostunut suomen kielen semantiikasta, koska kielellä pelailu ja leikkiminen on ollut pienestä pitäen lähellä sydäntäni. Nämä kalevalaisen perinteen vanhakieliset viisaudet ovat todella jotain kadotettua, josta olisi suureksi voimavaraksi yhteiskuntamme palauttamiseksi kirjaimellisesti luonnollisille raiteilleen.
Kustaa Vaasan ja Agricolan aikaiset uskonpuhdistus ja kielireformi olivat itse asiassa aika hämmästyttävän kitkattomasti toteutetut nationalistiset murrostekijät kulttuurihistoriassamme. Niiden seurauksena syntyi virallisesti kansa, joka joutui luopumaan aiemmista “pakanakulteistaan”, omaksumaan tilalle seemiläispaimentolaisten maailmankatsomuksen mukaisen sanoman ja vieläpä aloittamaan puhtaalta pöydältä kielellä, joka oli täydennetty Agricolan kehittelemillä uusilla sanoilla.
Näin nuori eurooppalaiskulttuuri oli valmis, joka vahvistui entisestään Tulenkantajien tyylikkäillä ja kosmopoliiteilla vaikutteilla. Ruotsista saimme älyköt uuden kulttuurimme isiksi (Runeberg, Snellman ja muut Lauantaiseuran kumppanit) ja Venäjältä autonomian ajan “harjoittelujakson” omille jaloille nousemiseksi.
Emme ole kuitenkaan omaksuneet täysin mitään ideologiaa, jota valloittajat ovat meille koettaneet monen polven indoktrinaatiollaan tuputtaa. Olemme varauksellinen ja sisukas porukka, jolle itsestäänselvyydet ovat parhaimmillaan myrkkyä. Luonnon kanssa pitää pärjätä taiten, ei sitä riistäen. Näin on hyvä.
2 Comments
Sun puheenvuorojen kuuntelu nosti mun kiinnostuksen Filosofiaa kohtaan paljonpaljonpaljon korkeammalle. Myöskin koko Ajan Henki dokumenttielokuva on saanut minut päättämään monia kysymyksia tulevaisuudestani.
Kiitos.
Vaikka Ajan hengessä oli paljon hyviä sitaatteja, puhujia ja pointteja, päällimmäisenä jäi mieleen Teren puheenvuorot. Suurin osa dokumenttielokuvan elementeistä oli enemmän tai vähemmän tuttuja, jo aiemmin pohdinnan kohteena olleita, mutta tuo syntytiedon osio oli jotain aivan uutta. – erittäin mielenkiintoinen näkökulma tähän globaalien ongelmien vyyhteen.
Alkuperäiskansojen viisaudet ovat kiehtoneet jo pitkään. En ole niihin kuitenkaan sen kummemmin tutustunut, ja tutkimusmatka tulisikin aloittaa ensimmäisenä oman kansalliseepoksemme tarkemmasta lukemisesta, tällaisen inspiroivan näkökulman kautta. Olen ollut aina kiinnostunut suomen kielen semantiikasta, koska kielellä pelailu ja leikkiminen on ollut pienestä pitäen lähellä sydäntäni. Nämä kalevalaisen perinteen vanhakieliset viisaudet ovat todella jotain kadotettua, josta olisi suureksi voimavaraksi yhteiskuntamme palauttamiseksi kirjaimellisesti luonnollisille raiteilleen.
Kustaa Vaasan ja Agricolan aikaiset uskonpuhdistus ja kielireformi olivat itse asiassa aika hämmästyttävän kitkattomasti toteutetut nationalistiset murrostekijät kulttuurihistoriassamme. Niiden seurauksena syntyi virallisesti kansa, joka joutui luopumaan aiemmista “pakanakulteistaan”, omaksumaan tilalle seemiläispaimentolaisten maailmankatsomuksen mukaisen sanoman ja vieläpä aloittamaan puhtaalta pöydältä kielellä, joka oli täydennetty Agricolan kehittelemillä uusilla sanoilla.
Näin nuori eurooppalaiskulttuuri oli valmis, joka vahvistui entisestään Tulenkantajien tyylikkäillä ja kosmopoliiteilla vaikutteilla. Ruotsista saimme älyköt uuden kulttuurimme isiksi (Runeberg, Snellman ja muut Lauantaiseuran kumppanit) ja Venäjältä autonomian ajan “harjoittelujakson” omille jaloille nousemiseksi.
Emme ole kuitenkaan omaksuneet täysin mitään ideologiaa, jota valloittajat ovat meille koettaneet monen polven indoktrinaatiollaan tuputtaa. Olemme varauksellinen ja sisukas porukka, jolle itsestäänselvyydet ovat parhaimmillaan myrkkyä. Luonnon kanssa pitää pärjätä taiten, ei sitä riistäen. Näin on hyvä.
Post a Comment